Perakende de Büyüme

 

BüyümeNedir büyüme?

İki türlü büyüme vardır.

1) LFL (Like for Like)

2) Nominal.

Açıklayalım. LFL büyüme geçmiş dönem ile  şimdiki zamanın aynı dönemi arasında  m2 olarak değişmemiş aynı mağazaların çeşitli istatistiki bilgilerinin kıyaslamasıdır. Neleri kıyaslayabilirsiniz

a) Satışı

b) m2 verimliliğini

c) Personel başına düşen verimliliğini

d) Ciro büyümesini

e) EBITDA büyümesi

vs. vs.

Nominal büyüme nedir? mağaza sayısı önemsemeksizin geçmiş dönem ile bugünkü dönemin doğrudan kıyaslanmasıdır. Kıyaslanacak istatistiki bilgiler yukarıdaki örnekler arasından verilebilir.

Örnek verelim.

LFL : geçen sene ile bu seneki mağaza ciro büyümesini kıyaslayalım. Geçen sene 10 mağazamız açık olsun. bu sene de 2 mağaza daha açarak 12 mağazaya çıkalım. LFL yıllık ciro kıyaslaması yapacaksan o zaman geçen sene açık olan 10 mağazanın cirosunu bu sene yine aynı mağazanın cirosu ile kıyaslamalıyız. Bu kıyaslamaya bu sene açtığımız 2 yeni mağazayı almamalıyız. Kıyaslamayı Geçen sene Ocak – Aralık aylarını alıyorsak bu senede de Ocak – Aralık ayı cirolarını almalıyız. Bu bize LFL ciro büyümesini verir.

Nominal: Geçen sene 10 mağazada yapılan ciro ile bu sene yeni açılan mağazaların cirosunu da ekleyerek 12 mağazanın cirosunu kıyaslamaktır.

Bir firmanın gerçek büyümesini LFL büyümede görebilirsiniz. Nominal büyüme işletmenin bulunduğu  sektörden bir önceki yıla göre artan payını gösterir.

Şöyle örnek verelim.

LFL büyümesi %5 olan birinci firma ile LFL bazında -2% küçülen ikinci bir  firma olsun. Bu iki firmanın da Nominal büyümesi %13 olsun. Sizce hangi firma daha güçlüdür? Tabi ki birinci firma. Çünki birinci firma nominal büyümek için yeni sadece %8 ek bir yatırım ile sağlarken, ikinci firma için %15 ek yatırım yaparak bunu sağlamıştır.

Şimdi Macro tarafından Uyum birleşmesinde verilen beyanlarda öne çıkanlara  bakalım (http://www.retailnews.com.tr/sn/news/pt/full/lang/tr/id/17047) (Not : Ne yazık ki bu link bu yazıdan sonra yayıcı tarafından kaldırılmış. Neden kaldırıldığını bilemiyorum. Fakat aşağıdaki ” ” içinde yer alan alıntılardan yazının genel içeriğini tahmin edebilirsiniz. H.A)

1) “Nielsen’in aylık TBR sonuçlarına baktığımızda bu yılın ilk 9 ayında cirosal anlamda ulusal ve lokal zincirler yüzde 12,4 büyürken Makro 13,9 büyüdü.” Nominal büyüme

2) “Satış alanı değişimine baktığımızda ise ulusal ve lokal zincirler yüzde 7,6 büyürken, Makro yüzde 8,9 büyüdü.” Nominal büyüme

3) “Yılın ilk 9 ayındaki toplam ticarete baktığımızda ise ulusal ve lokal zincirler yüzde 12,4 büyüme gösterirken, 13,9 ile Makro ulusalda ortalamanın üzerinde büyüme performansı gösterdi.” Nominal büyüme

4) “Şeref Songör, yine Nielsen’in 2011 – 2012 sonuçlarına göre Makro’nun 2011 yılında toplam cirodaki payının yüzde 6,88 olduğunu hatırlatarak 2012’de bu rakamın yüzde 7,04’lere çıktığını belirtti.” Nominal büyüme

5) “Songör, Makro olarak 2013 yılında ciroda 1 milyar doların üzerine çıkıp verimlilikte sektör ortalamasının üstünde olmayı hedeflediklerini ifade etti.” Gerçekten bu verimliliği mi gösteriyor?

Büyüklükten bahsediyorsanız örnek verelim.

Sears, Amerikanın büyük department stor’larından biri. Büyüklüğü tarif edelim. Sears, K-Mart‘a 2005 de satılmadan önce sadece Amerikada’ki mağaza sayısı 3.500 dür. 2005 de ilk 9 ay cirosu 12 Milyar USD dı. (http://www.searsholdings.com/pubrel/pressOne.jsp?id=2005-12-06-0004228479)  Nominal büyümesinden Amerikan perakende sektöründeki ciro payından bahsetmeyi gerekli görmüyorum. Verimsiz yönetildi. Batmaya doğru giderken K-Mart tarafından satın alındı.

Sonuç;

Ne kadar büyük olduğunuzun, ne cirolar yaptığınızın, perakende sektöründeki pastadaki payınızı ne kadar büyüttüğünüzün hiç bir önemi yoktur.Gerçek olan ne kadar verimli çalıştığınızdır. Gerçek büyüme LFL büyümedir ve piyasadaki rekabet üstünlüğünüz EBITDA ile ölçülür.

Sayılar ile konuşurken bu çerçeveden bakılırsa daha sağlıklı çıkarımlar yapılır.

LFL büyümeniz yeterli değil veya küçülüyorsanız, EBITDA da öngörünüzün dışında negatifdeyseniz duvara toslamaya hazır olun.

About these ads
Bu yazı Gıda Perakendesi içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Fikirleriniz

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s